Filter

 

Fotografija 0/57–58 (2013)

Poudarjeno

V ospredju pričujoče številke so dileme dokumentarne fotografije in njene odgovornosti – odgovornosti do stanj, dogodkov in procesov, ki jih dokumentira. V prvi vrsti pa odgovornost do tistega, čemur Martha Rosler v prispevku »Postdokumentarizem, postfotografija?« pravi reprezentacijska odgovornost do subjekta – v okviru »resničnega in zvestega poročila o videzu in vedenju« na eni strani in v okviru »zadovoljevanja subjektovih želja« na drugi. Prispevki v tej številki nas opozarjajo, da je dandanes nemogoče zagovarjati estetiko dokumentarne fotografije, ki ohranja liberalno reprezentacijsko logiko iz sredine 20. stoletja (fotografiranje vodi do vedenja, in to do delovanja v skladu z vedenjem). Kar pa je treba ohraniti, je določena vera v moč zastopstva in zavzetosti; ta se navkljub kritiki, ki jo lahko namenimo liberalnemu dokumentarizmu in njegovim sodobnim izpeljankam, mora in more ohraniti.

Iz prispevka: Zagovor dokumentarne fotografije (Jan Babnik)


« Nazaj na predstavitev revije

Kazalo

Uvodnik
  • Jan Babnik:

    Zagovor dokumentarne fotografije

    PDF več
    Ključne besede:

    dokumentarna fotografija



Intervju
  • Marjan Horvat:

    Če nimaš intuicije, potem pusti fotografijo: intervju s fotografom Klavdijem Slubanom

    PDF več

    Izvleček:

    Osnovni ustvarjalni modus fotografa Klavdija Slubana je njegova notranja

    razcepljenost, ki je posledica odraščanja v dveh državah, v Sloveniji in Franciji.

    Njegova črno-bela fotografija zrcali njegov notranji razkol, pri čemer med

    fotografiranjem, kakor pravi sam, vedno znova zažene motor otroškega spomina

    na brezskrbna leta v Livoldu na Kočevskem. »Navdih za svoje umetniško delovanje

    črpam iz tega proustovskega spomina na otroštvo,« pravi moj sogovornik, ki

    sicer meni, da ga kot umetnika določa »slovanska subjektivnost«. V pojavih išče

    dušo, a nenehno hrepeni – čeprav njegove fotografije delujejo na prvi pogled

    melanholično, temačno – po svetlobi, pa naj slika »neznane« dežele ob Črnem

    morju, prizore s potovanja s čezsibirsko železnico ali zapore z mladoletnimi

    prestopniki v Rusiji, Sloveniji, Franciji, na Irskem in v Srednji Ameriki. »To je moj

    boj za svetlobo. Bojujem se za svetlobo,« pravi Sluban. Z njim sem se pogovarjal

    o vsem tem, pa tudi o njegovih fotografskih začetkih, vzornikih, izobrazbi očesa,

    priznanjih, ki jih je prejel za svoje delo, o družbeno angažirani fotografiji in tudi o

    temi »odtujenosti«, ki jo je kot umetniški vodja izbral za letošnji festival Fotopub v

    Novem mestu.

    Ključne besede:

    Klavdij Sluban, Francija, Slovenija, črno-bela fotografija



Recenzija razstave
  • Nataša Kovšca:

    Več kot metamorfoze: Roberto Kusterle: Znamenja metembioze, Galerija Fotografija, Mestni trg 11/I, Ljubljana, 23. 4.–29. 5. 2013

    PDF več
    Ključne besede:

    Roberto Kusterle, italijansko-slovenski

    fotograf, nadrealistična fotografija, človek, narava, galerija Fotografija,

    črno-bela fotografija, fotografski cikel, Znamenja metembioze


  • Jasna Jernejšek:

    Preigravanje anahronizmov Borut Peterlin, Photon – Center za sodobno fotografijo, Trg prekomorskih brigad 1, Ljubljana, 4. 10.–8. 11. 2013

    PDF več
    Ključne besede:

    dokumentarna fotografija, pionirska fotografska

    tehnika, avtorski pristop, razstava Velika depresija, tehnika mokre

    kolodijske plošče na steklu, gospodarska recesija


  • Mojca Puncer:

    Prazni odri: Tim Etchells, Kaj je in kaj je mogoče / What is, and What is Possible, Galerija Jakopič, 28. 2–28. 4. 2013

    PDF več
    Ključne besede:

    Muzej in galerije mesta Ljubljane (MGML), fotografska razstava, Tim Etchells, Galerija Jakopič, britanski gledališki režiser in vizualni

    umetnik, bienalni projekt, uprizoritvene in vizualne umetnosti, relativnost, naključna znamenja, umetnost, ocena, poročilo


    Zaloga po knjižnicah (COBISS.SI-ID: 20912136)
  • Nataša Kovšca:

    Sreča v fotografskem objektivu: Fragmenti sreče v umetnosti, Mestna galerija Ljubljana, Mestni trg 5, Ljubljana, 25. 4.–16. 6. 2013

    PDF več
    Ključne besede:

    razstava, avdiovizualni preplet, fotografi, slikarji, skladatelji, Stojan Kerbler, Meta Krese, Igor Škafar, Milan Golob, Franc Novinec, Joni Zakonjšek, Aldo Kumar, Tine Mauko, ocena, poročilo



Esej
  • Meir Wigoder:

    Ustavljeni pogled: uporabniški priročnik za fotografiranje ločevalne pregrade – zidu

    PDF več
    Prevod:

    Jaka Andrej Vojevec


    Izvleček:

    Vsakokrat ko fotoaparat usmerimo proti izraelski ločevalni pregradi – zidu, trčimo

    ob neko temeljno protislovje: ne glede na to, kako kritični smo do gradnje zidu,

    ko se enkrat odločimo, da ga fotografiramo, že na tihem pristajamo na njegovo

    izgradnjo in obstoj. Fotografija je neposredno povezana z dokazovanjem obstoja in

    z dokumentiranjem prisotnosti krajev, ki so jih bodisi pozidali ali uničili – v samem

    jedru fotografske senzibilnosti leži napetost med prisotnostjo in odsotnostjo,

    življenjem in smrtjo, dokumentacijo in spominom. Prispevek nas esejistično popelje

    skozi serijo vprašanj s katerimi se sooča fotograf pri fotografiranju zidu, izraelske

    ločevalne pregrade. Kako se torej lotiti kadriranja zidu? Kako naj prvič fotografiram

    zid? Kdaj je najbolje začeti fotografiranje zidu? Je sploh mogoče zajeti esenco

    okupacije tako, da fotografiraš izpraznjeno zemljišče? Prispevek nas opomni na

    premnogokrat zanemarjeno nevtralizirajočo moč fotografije, ki zakrinka politične

    in družbene okoliščine fotografiranega hkrati pa predstavi možne izhode – poskuse

    subvertiranja kanoniziranih načinov reprezentacije, poskuse dematerializacije zidu.

    Ključne besede:

    dokumentarna fotografjia, zid, ločevalna pregrada



Predgovor
  • Jan Babnik:

    Martha Rosler in dileme dokumentarne fotografije

    PDF več

    Izvleček:

    Prispevek analizira odnos med razstavnim projektom umetnice in teoretičarke Marthe

    Rosler Bowery v dveh neustreznih opisnih sistemih (The Bowery in two inadequate

    descriptive systems, 1974–1975) in njenima člankoma »Dokumentarni fotografiji do dna

    in ob rob« (»In, Around, and Afterthoughts (On Documentary Photography)«) iz leta 1981

    in »Zapiski o citatih« (»Notes On Quotes«) iz leta 1982. Deloma se navezuje tudi na njen

    članek »Postdokumentarizem, postfotografija?« (»Post-Documentary, Post-Photography?«)

    iz leta 2001. Vsa navedena dela tako ali drugače predstavljajo neizprosno kritiko

    dokumentarne fotografije in fotografskega modernizma s sočasnim distanciranjem od

    umetniških in kritiških praks postmodernizma. Prispevek premišlja aktualnost njene kritike

    dokumentarne fotografije v luči možnih, sodobnih izhodov iz zagat dokumentarizma na

    splošno, podrobno pa se posveča kritiki participatorne fotografije oziroma participatornega

    dokumentarizma kot dandanes razširjene prakse dokumentarne fotografije.

    Ključne besede:

    Martha Rosler, črno-bela fotografija, dokumentarna fotografija, New York, Bowery



Teorija
  • Martha Rosler:

    Dokumentarni fotografiji do dna in ob rob

    PDF več
    Prevod:

    Domen Kavčič


    Izvleček:

    »Jasno je, da lahko podobe, ki naj bi argumentirale družbene odnose, 'učinkujejo'.

    Vendar pa dokumentarizem, ki se mu je doslej priznavala kulturna legitimnost,

    takih argumentov nima. Njegovi argumenti se sprevračajo v posploševanja o

    'človeškosti', ki po definiciji ni dovzetna za spremembe, ki naj bi jih prinesel trud.

    Višja kot je cena, ki jo lahko fotografija doseže kot blago pri svojih preprodajalcih, in

    višji kot je status, ki ji ga podeljujejo muzeji in galerije, večja bo vrzel med to vrsto

    dokumentarizma in drugo, tistim dokumentarizmom, ki se vključuje v eksplicitno

    analizo družbe in v vsaj zametek programa za njeno spreminjanje. Liberalni dokumentarizem, pri katerem se vzpenjajoče se razrede roti, naj se usmilijo zatiranih in

    jih rešijo, spada v preteklost.«

    Martha Rosler

    Ključne besede:

    Martha Rosler, črno-bela fotografija, dokumentarna fotografija, New York, Bowery


  • Martha Rosler:

    Postdokumentarizem, postfotografija?

    PDF več
    Prevod:

    Domen Kavčič


    Izvleček:

    »Zakaj torej še naprej zagovarjati dokumentarizem? Na kratko lahko odgovorim, da

    zato ker ga potrebujemo in ker bo po vsej verjetnosti ostal, s teoretiziranjem sveta

    umetnosti ali brez njega. Ko se vrzel med bogatimi in revnimi v ZDA in drugod poglablja (in ko se umetnostne prakse institucionalizirajo in akademizirajo), je čedalje manj

    resne analize življenj tistih na napačni strani vélikega prepada. Moje razumevanje

    postmodernizma ne zaobjema predstave o svetu brez koherentne razlage razlik v

    družbeni moči ali zavzemanja za uravnovešenje tega neravnovesja. Razlaganje in

    zavzemanje sta še vedno izvedljiva v povezavi s fotografijo, kot sta v čisto 'besednem'

    novinarstvu. Najboljša pot za dokumentarizem, se mi zdi, je skušati zagotoviti

    ravnovesje med opazovanjem položaja drugih in izražanjem lastnega stališča – ki bi

    moralo vključevati neko obliko analitičnega okvira, ki bi identificiral družbene razmere

    in predlagal rešitve. V takih prizadevanjih bo dokumentarizem še naprej vijugal med

    senzacionalizmom na eni strani in instrumentalizmom na drugi.«

    Martha Rosler

    Ključne besede:

    družbena dokumentarna fotografija, postmoderni svet, ameriški dokumentarizem, verodostojnost



Drobnogled
  • Ilija T. Tomanić:

    Vizualizacija trga: Mark Curran: Trg/The Market

    PDF več
    Ključne besede:

    dokumentarna fotografija, kapitalistični trg, kapitalizem, razstava


    Zaloga po knjižnicah (COBISS.SI-ID: 32437853)

Recenzija knjige
  • Kaja Poteko:

    Max Pam: Ramadan in Yemen

    PDF več
    Ključne besede:

    recenzija, ocena, poročilo


  • Matjaž Brulc:

    Bibličnost banalnega: Adam Broomberg,Oliver Chanarin: Holy Bible

    PDF več
    Ključne besede:

    recenzija, ocena, poročilo


  • Miha Colner:

    Vizualna reprezentacija sodobne vojne: Memory of Fire: Images of War and The War of Images

    PDF več
    Ključne besede:

    recenzija, ocena, poročilo


  • Vanja Žižić:

    Tomasz Gudzowaty: Keiko

    PDF več
    Ključne besede:

    recenzija, ocena, poročilo


  • Urška Berdnik:

    Pierre Gonnord, Alberto Martin: Testigos/Witnesses/Témoins

    PDF več
    Ključne besede:

    recenzija, ocena, poročilo


  • Petra Hočevar:

    Martin Hand: Ubiquitous Photography

    PDF več
    Ključne besede:

    recenzija, ocena, poročilo


  • Urška Berdnik:

    From Polaroid to Impossible: Masterpieces of Instant Photography, The WestLicht Collection

    PDF več
    Ključne besede:

    recenzija, ocena, poročilo



Na kratko
  • PDF več

    Izvleček:

    Photon – center za sodobno fotografijo: Aleš Gregorič: Figura v prostoru, Markus Guschelbauer: Landscape/Tree Works, Goran Micevski in Ivan Petrović: Visoke platforme, Spregled:

    Pregledna razstava študentov Oddelka za fotografijo VIST, Hans-Christian Schink:

    Tōhoku, Oliver Kern: Die deutche Aussicht/A German View, Jane Tormey: Cities and Photography, Rosell Meseguer in Rodolfo Andaur: Tamarugal – Archivos del desierto minero


Povzetki/Abstracts
  • PDF več
    Ključne besede:

    Marjan Horvat, Meir Wigoder, Jan Babnik, Martha Rosler,



Življenjepisi/Biographies
  • PDF več
    Ključne besede:

    Klavdij Sluban, Borut Peterlin, Meir Wigoder, Martha Rosler, Mark Curran, Tim Etchells, Adam Broomberg, Oliver Chanarin


Fotografija 0/57–58 (2013) Prelistaj Izšlo z denarno pomočjo JAK RS.